Peters bekjennelse
Tekstbetraktning for 6. søndag i treenighetstiden – Aposteldagen, 30. juni, 2024
Da Jesus kom til distriktet rundt Cæsarea Filippi, spurte han disiplene sine: «Hvem sier folk at Menneskesønnen er?»
De svarte: «Noen sier døperen Johannes, andre Elia, og andre igjen Jeremia eller en annen av profetene.»
«Og dere,» spurte han, «hvem sier dere at jeg er?»
Da svarte Simon Peter: «Du er Messias, den levende Guds Sønn.»
Jesus tok til orde og sa: «Salig er du, Simon, sønn av Jona. For dette har ikke kjøtt og blod åpenbart deg, men min Far i himmelen. Og jeg sier deg: Du er Peter, og på denne klippen vil jeg bygge min kirke, og dødsrikets porter skal ikke få makt over den. Jeg vil gi deg himmelrikets nøkler; det du binder på jorden, skal være bundet i himmelen, og det du løser på jorden, skal være løst i himmelen.»
Så påla han disiplene ikke å si til noen at han var Messias (Matt 16, 13-20).
Mange bibeltekster er kjent gjennom de overskrifter man har gitt dem.
Dagens tekst blir gjerne kalt «Peters bekjennelse».
Men denne bekjennelsen kom som et svar på Jesu spørsmål: «Hvem sier folk at Menneskesønnen er?»
I vår tid bytter vi gjerne «Menneskesønnen» ut med navnet Jesus.
Hvem sier folk at Jesus er?
Det var ulike meninger om Jesus også mens han levde her nede.
Disse hadde til felles at man ikke betraktet Jesus som noen hvemsomhelst.
«Noen sier døperen Johannes, andre Elia, andre igjen Jeremia eller en annen av profetene.»
Jaha, kan Jesus ha tenkt, før han spør: – Men dere? Hvem sier dere at jeg er?
Da er det Simon som tar ordet: – Du er Messias, den levende Guds Sønn.
Man kan ikke lese denne beretningen uten å gripes av den begeistringen Jesus legger for dagen når han hører dette svaret.
Han fryder seg over det!
Disippelen hadde sagt noe om Mesteren og da kunne Mesteren si noe om disippelen: «Du er Peter; på denne klippe vil jeg bygge min kirke, og dødsrikets porter skal ikke få makt over den».
Peters ord om Jesus og hvem han er, henger sammen med Jesu ord om Peter og hvem og hva han skal bli.
Peters bekjennelse og Peters utnevnelse kan ikke holdes fra hverandre.
Det er her Jesus gir Simon navnet «Peter» - navnet betyr «klippe».
Peter fikk en lederrolle i urmenigheten og i kirkens historie.
På aposteldagen er det naturlig å tenke at Simon var den første blant Jesu disipler som ble utnevnt til apostel.
Vi blir glad i Peter med alle hans sterke og svake sider.
Teksten sier også noe om hvordan Jesus ser på de som følger ham og tror på ham.
Jesus ser ikke bare hvem vi er, men hvem vi kan bli.
Hvem sier vi at Jesus er?
En «stor mann»?
Eller verdens frelser?
Min frelser?
Når vi har svart på det spørsmålet, vil han kunne si oss hvem og hva han vil at vi skal være.
Publisert som «Søndagspreken» på KPK
Da Jesus kom til distriktet rundt Cæsarea Filippi, spurte han disiplene sine: «Hvem sier folk at Menneskesønnen er?»
De svarte: «Noen sier døperen Johannes, andre Elia, og andre igjen Jeremia eller en annen av profetene.»
«Og dere,» spurte han, «hvem sier dere at jeg er?»
Da svarte Simon Peter: «Du er Messias, den levende Guds Sønn.»
Jesus tok til orde og sa: «Salig er du, Simon, sønn av Jona. For dette har ikke kjøtt og blod åpenbart deg, men min Far i himmelen. Og jeg sier deg: Du er Peter, og på denne klippen vil jeg bygge min kirke, og dødsrikets porter skal ikke få makt over den. Jeg vil gi deg himmelrikets nøkler; det du binder på jorden, skal være bundet i himmelen, og det du løser på jorden, skal være løst i himmelen.»
Så påla han disiplene ikke å si til noen at han var Messias (Matt 16, 13-20).
Mange bibeltekster er kjent gjennom de overskrifter man har gitt dem.
Dagens tekst blir gjerne kalt «Peters bekjennelse».
Men denne bekjennelsen kom som et svar på Jesu spørsmål: «Hvem sier folk at Menneskesønnen er?»
I vår tid bytter vi gjerne «Menneskesønnen» ut med navnet Jesus.
Hvem sier folk at Jesus er?
Det var ulike meninger om Jesus også mens han levde her nede.
Disse hadde til felles at man ikke betraktet Jesus som noen hvemsomhelst.
«Noen sier døperen Johannes, andre Elia, andre igjen Jeremia eller en annen av profetene.»
Jaha, kan Jesus ha tenkt, før han spør: – Men dere? Hvem sier dere at jeg er?
Da er det Simon som tar ordet: – Du er Messias, den levende Guds Sønn.
Man kan ikke lese denne beretningen uten å gripes av den begeistringen Jesus legger for dagen når han hører dette svaret.
Han fryder seg over det!
Disippelen hadde sagt noe om Mesteren og da kunne Mesteren si noe om disippelen: «Du er Peter; på denne klippe vil jeg bygge min kirke, og dødsrikets porter skal ikke få makt over den».
Peters ord om Jesus og hvem han er, henger sammen med Jesu ord om Peter og hvem og hva han skal bli.
Peters bekjennelse og Peters utnevnelse kan ikke holdes fra hverandre.
Det er her Jesus gir Simon navnet «Peter» - navnet betyr «klippe».
Peter fikk en lederrolle i urmenigheten og i kirkens historie.
På aposteldagen er det naturlig å tenke at Simon var den første blant Jesu disipler som ble utnevnt til apostel.
Vi blir glad i Peter med alle hans sterke og svake sider.
Teksten sier også noe om hvordan Jesus ser på de som følger ham og tror på ham.
Jesus ser ikke bare hvem vi er, men hvem vi kan bli.
Hvem sier vi at Jesus er?
En «stor mann»?
Eller verdens frelser?
Min frelser?
Når vi har svart på det spørsmålet, vil han kunne si oss hvem og hva han vil at vi skal være.
Publisert som «Søndagspreken» på KPK
Kommentarer
Legg inn en kommentar