Å følge Jesus
Tekstbetraktning for 3. søndag i treenighetstiden, 9. juni, 2024
Dagen etter sto Johannes der igjen sammen med to av disiplene sine. Da Jesus kom gående, så Johannes på ham og sa: «Se, Guds lam!» De to disiplene hørte hva han sa og fulgte etter Jesus. Jesus snudde seg og så at de fulgte ham, og han sa: «Hva leter dere etter?» De svarte: «Rabbi, hvor bor du?» Rabbi betyr lærer. «Kom og se!» sa Jesus. De gikk da med ham og så hvor han bodde, og de ble hos ham den dagen. Det var omkring den tiende time.
Andreas, Simon Peters bror, var en av de to som hadde hørt det Johannes sa, og som hadde fulgt etter Jesus. Han fant nå først sin bror Simon og sa til ham: «Vi har funnet Messias!» – Messias betyr «Den salvede». Så førte han Simon til Jesus. Jesus så på ham og sa: «Du er Simon, sønn av Johannes. Du skal hete Kefas» – det er det samme som Peter.
Dagen etter ville Jesus dra til Galilea. Da fant han Filip og sa til ham: «Følg meg!» Filip var fra Betsaida, den byen Peter og Andreas var fra. Filip traff Natanael og sa til ham: «Vi har funnet ham som Moses har skrevet om i loven, og som også profetene har skrevet om: Det er Jesus fra Nasaret, Josefs sønn.» «Kan det komme noe godt fra Nasaret?» sa Natanael. Filip svarte: «Kom og se!» Jesus så Natanael komme gående og sa: «Se, der er en sann israelitt, en som er uten svik.»
«Hvor kjenner du meg fra?» spurte Natanael. Jesus svarte: «Jeg så deg før Filip ropte på deg, da du satt under fikentreet.»
Da sa Natanael: «Rabbi, du er Guds Sønn, du er Israels konge.»
«Tror du fordi jeg sa at jeg så deg under fikentreet?» sa Jesus. «Du skal få se større ting enn dette.»
Så sa han: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Dere skal se himmelen åpnet og Guds engler gå opp og gå ned over Menneskesønnen» (Joh 1, 35-51).
Det er et omkved som ofte ble sunget i Frelsesarmeen da jeg var ung: «Jeg vil følge deg, å Jesus, du som ga ditt liv for meg, om enn andre deg forlater, gi meg kraft, jeg vil følge deg».
Uttrykket «å følge Jesus» har ikke bare vært sentralt i mye forkynnelse, det er også sentralt i evangeliene.
Det var sentralt for Jesus.
Et søk i nettbibelen på ordene «følg meg» ga 11 treff i evangeliene.
Men det var også sentralt for mange av dem som hørte ham.
Én sa: «Jeg vil følge deg hvor du så går», mens en annen ba om en liten utsettelse av hensyn til familien.
Vi kan lese om dem begge i Matteus 8.
I dagens tekst blir Jesu kall formidlet på to måter.
Om Filip leser vi at Jesus henvendte seg til ham direkte, men både Simon, Andreas` bror, og Natanael, Filips venn, fikk kallet via andre: «Kom og se», sa de; de samme ordene som Jesus brukte da Andreas og hans venn ville vite hvor Jesus bodde.
Både Filip og Andreas ville ha andre med seg i følget rundt Jesus.
Andreas gikk til sin bror som reagerte med begeistring; Filip til sin venn, som reagerte med skepsis.
Men begge responderte.
Begge tok utfordringen.
Kallet nådde dem i ulike situasjoner; den ene var opptatt med det daglige arbeidet sitt, den andre «satt under fikentreet», kanskje i refleksjon; kanskje i bønn.
Jesus kalte først, og så utrustet han dem han hadde kalt.
Simon Peter og Natanael.
Evangeliene refererer mange samtaler mellom Simon Peter og Jesus, men bare én mellom Jesus og Natanael.
Men den er referert i alle de fire evangeliene.
Jesus trengte begge to – den aktive, pågående Simon og den tenksomme Natanael.
Han trengte også Andreas, som hver gang vi leser om ham, førte noen til Jesus, og han trengte Filip, som kunne stille de gode spørsmålene, både til Jesus selv og til dem han møtte.
Uansett hvem vi er og hvordan vi er: Jesus sier «Følg meg»!
Publisert som «Søndagspreken» på KPK
Dagen etter sto Johannes der igjen sammen med to av disiplene sine. Da Jesus kom gående, så Johannes på ham og sa: «Se, Guds lam!» De to disiplene hørte hva han sa og fulgte etter Jesus. Jesus snudde seg og så at de fulgte ham, og han sa: «Hva leter dere etter?» De svarte: «Rabbi, hvor bor du?» Rabbi betyr lærer. «Kom og se!» sa Jesus. De gikk da med ham og så hvor han bodde, og de ble hos ham den dagen. Det var omkring den tiende time.
Andreas, Simon Peters bror, var en av de to som hadde hørt det Johannes sa, og som hadde fulgt etter Jesus. Han fant nå først sin bror Simon og sa til ham: «Vi har funnet Messias!» – Messias betyr «Den salvede». Så førte han Simon til Jesus. Jesus så på ham og sa: «Du er Simon, sønn av Johannes. Du skal hete Kefas» – det er det samme som Peter.
Dagen etter ville Jesus dra til Galilea. Da fant han Filip og sa til ham: «Følg meg!» Filip var fra Betsaida, den byen Peter og Andreas var fra. Filip traff Natanael og sa til ham: «Vi har funnet ham som Moses har skrevet om i loven, og som også profetene har skrevet om: Det er Jesus fra Nasaret, Josefs sønn.» «Kan det komme noe godt fra Nasaret?» sa Natanael. Filip svarte: «Kom og se!» Jesus så Natanael komme gående og sa: «Se, der er en sann israelitt, en som er uten svik.»
«Hvor kjenner du meg fra?» spurte Natanael. Jesus svarte: «Jeg så deg før Filip ropte på deg, da du satt under fikentreet.»
Da sa Natanael: «Rabbi, du er Guds Sønn, du er Israels konge.»
«Tror du fordi jeg sa at jeg så deg under fikentreet?» sa Jesus. «Du skal få se større ting enn dette.»
Så sa han: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Dere skal se himmelen åpnet og Guds engler gå opp og gå ned over Menneskesønnen» (Joh 1, 35-51).
Det er et omkved som ofte ble sunget i Frelsesarmeen da jeg var ung: «Jeg vil følge deg, å Jesus, du som ga ditt liv for meg, om enn andre deg forlater, gi meg kraft, jeg vil følge deg».
Uttrykket «å følge Jesus» har ikke bare vært sentralt i mye forkynnelse, det er også sentralt i evangeliene.
Det var sentralt for Jesus.
Et søk i nettbibelen på ordene «følg meg» ga 11 treff i evangeliene.
Men det var også sentralt for mange av dem som hørte ham.
Én sa: «Jeg vil følge deg hvor du så går», mens en annen ba om en liten utsettelse av hensyn til familien.
Vi kan lese om dem begge i Matteus 8.
I dagens tekst blir Jesu kall formidlet på to måter.
Om Filip leser vi at Jesus henvendte seg til ham direkte, men både Simon, Andreas` bror, og Natanael, Filips venn, fikk kallet via andre: «Kom og se», sa de; de samme ordene som Jesus brukte da Andreas og hans venn ville vite hvor Jesus bodde.
Både Filip og Andreas ville ha andre med seg i følget rundt Jesus.
Andreas gikk til sin bror som reagerte med begeistring; Filip til sin venn, som reagerte med skepsis.
Men begge responderte.
Begge tok utfordringen.
Kallet nådde dem i ulike situasjoner; den ene var opptatt med det daglige arbeidet sitt, den andre «satt under fikentreet», kanskje i refleksjon; kanskje i bønn.
Jesus kalte først, og så utrustet han dem han hadde kalt.
Simon Peter og Natanael.
Evangeliene refererer mange samtaler mellom Simon Peter og Jesus, men bare én mellom Jesus og Natanael.
Men den er referert i alle de fire evangeliene.
Jesus trengte begge to – den aktive, pågående Simon og den tenksomme Natanael.
Han trengte også Andreas, som hver gang vi leser om ham, førte noen til Jesus, og han trengte Filip, som kunne stille de gode spørsmålene, både til Jesus selv og til dem han møtte.
Uansett hvem vi er og hvordan vi er: Jesus sier «Følg meg»!
Publisert som «Søndagspreken» på KPK
Kommentarer
Legg inn en kommentar