De første skal bli de siste
Tekstbetraktning for andre søndag i fastetiden, 13. mars 2022
«På reisen til Jerusalem dro Jesus fra by til by og fra landsby til landsby og underviste. Da var det en som spurte: «Herre, er det få som blir frelst?» Han sa til dem: «Kjemp for å komme inn gjennom den trange dør! For jeg sier dere: Mange skal forsøke å komme inn, men ikke klare det. Når husets herre først har reist seg og lukket døren, og dere blir stående utenfor og banker på og sier: 'Herre, lukk opp for oss!' – da skal han svare: 'Jeg vet ikke hvor dere er fra.' Da vil dere si: 'Vi har jo spist og drukket sammen med deg, og du har undervist på gatene våre.' Men han skal svare: 'Jeg vet ikke hvor dere er fra. Bort fra meg, alle dere som gjør urett.' Der skal dere gråte og skjære tenner når dere ser Abraham og Isak og Jakob og alle profetene i Guds rike, mens dere selv blir kastet utenfor. Fra øst og vest og fra nord og sør skal mennesker komme og sitte til bords i Guds rike. Da skal noen som er de siste, bli de første, og noen som er de første, bli de siste» (Luk 13, 23 -30).
I dagens bibeltekst er vi midt inne i Jesu reiseaktivitet.
Han reiser fra landsby til landsby og underviser.
Han forkynner omvendelse og helbreder syke, til og med på en sabbat.
Han underviser om Guds rikes sprengkraft.
Han sammenlikner Guds rike med et lite sennepsfrø som vokser opp til å bli et stort tre.
Og han sammenlikner Guds rike med en gjæringsprosess, der en liten surdeig gjennomsyrer hele deigen!
Hos Matteus kommer dagens fortelling etter Jesu bønneløfter og den gylne regel.
Etter undervisningen om at Guds rike skal gjennomsyre alt kommer spørsmålet: Er det få som blir frelst?
Jesu svar er at den enkelte må ta ansvar for å gå inn gjennom døra.
Og han sier at mange skal prøve på det og ikke klare det.
Høres rart ut.
Det vi vet, er at veien er smal. Jesus sier: Jeg er veien.
Og Johannes sier: Alle dem som tok imot ham ga han rett til å bli Guds barn.
I teksten sier Jesus også at noen som er «de siste» vil bli de første. Og omvendt.
Jesus snakker til beboerne i landsbyene i den jødiske kulturen.
De mente at Guds rike primært er for det jødiske folk.
Jesus sprenger her dette bildet. Han sier at folk skal sitte til bords i Guds rike «fra øst og vest og fra nord og sør». Det jødiske folk var «de første». Hedning-folkene er «de siste».
Og det er kraftig kost når Jesus sier at noen av de siste skal bli de første, og at noen som tok for gitt at de skulle «spise med Abraham» skal stå utenfor for å se på.
Jesu poeng er at alle må «kjempe for å komme inn».
Du får altså ikke kontakt med Gud etter hvilket folkeslag eller gruppe i samfunnet du tilhører.
Forholdet til Gud er ditt eget ansvar og ditt eget valg.
Veien er Jesus.
Han døde og sto opp for deg!
Han sier: «Kom til meg alle som strever og bærer tunge byrder, og jeg skal gi dere hvile!»
Johannes åpenbaring beskriver antallet i himmelen slik: «Deretter så jeg en skare så stor at ingen kunne telle den, av alle nasjoner og stammer, folk og tungemål. De sto foran tronen og Lammet, kledd i hvite kapper, med palmegreiner i hendene. Og de ropte med høy røst: Seieren kommer fra vår Gud!»
Gud velsigne oss alle til å ta imot Guds tilgivelse!
Denne tekstbetraktningen er skrevet av Jan Rudy Kristensen
Gå meg ei forbi, å Jesus
Gå meg ei forbi, o Jesus,
hør min bønn til deg!
Og når andre du velsigner,
glem ei heller meg!
Omkved:
Jesus, Jesus,
hør min bønn til deg,
og når andre du velsigner,
glem da ikke meg!
La meg ved din nådetrone
finne trøst og fred.
Når i ydmyk bønn jeg kneler,
slå min vantro ned.
På din nåde kun jeg stoler,
på ditt dyre blod.
Leg mitt sønderknuste hjerte,
gjør meg ren og god!
Jesus, du min gledes kilde,
mer enn liv for meg.
Hvem har jeg lik deg i himlen,
hvem på jord lik deg?
Tekst: Fanny Crosby – Norsk tekst: Elevine Heede
Tone: William Howard Doane
Nr. 186 I Frelsesarmeens sangbok
«På reisen til Jerusalem dro Jesus fra by til by og fra landsby til landsby og underviste. Da var det en som spurte: «Herre, er det få som blir frelst?» Han sa til dem: «Kjemp for å komme inn gjennom den trange dør! For jeg sier dere: Mange skal forsøke å komme inn, men ikke klare det. Når husets herre først har reist seg og lukket døren, og dere blir stående utenfor og banker på og sier: 'Herre, lukk opp for oss!' – da skal han svare: 'Jeg vet ikke hvor dere er fra.' Da vil dere si: 'Vi har jo spist og drukket sammen med deg, og du har undervist på gatene våre.' Men han skal svare: 'Jeg vet ikke hvor dere er fra. Bort fra meg, alle dere som gjør urett.' Der skal dere gråte og skjære tenner når dere ser Abraham og Isak og Jakob og alle profetene i Guds rike, mens dere selv blir kastet utenfor. Fra øst og vest og fra nord og sør skal mennesker komme og sitte til bords i Guds rike. Da skal noen som er de siste, bli de første, og noen som er de første, bli de siste» (Luk 13, 23 -30).
I dagens bibeltekst er vi midt inne i Jesu reiseaktivitet.
Han reiser fra landsby til landsby og underviser.
Han forkynner omvendelse og helbreder syke, til og med på en sabbat.
Han underviser om Guds rikes sprengkraft.
Han sammenlikner Guds rike med et lite sennepsfrø som vokser opp til å bli et stort tre.
Og han sammenlikner Guds rike med en gjæringsprosess, der en liten surdeig gjennomsyrer hele deigen!
Hos Matteus kommer dagens fortelling etter Jesu bønneløfter og den gylne regel.
Etter undervisningen om at Guds rike skal gjennomsyre alt kommer spørsmålet: Er det få som blir frelst?
Jesu svar er at den enkelte må ta ansvar for å gå inn gjennom døra.
Og han sier at mange skal prøve på det og ikke klare det.
Høres rart ut.
Det vi vet, er at veien er smal. Jesus sier: Jeg er veien.
Og Johannes sier: Alle dem som tok imot ham ga han rett til å bli Guds barn.
I teksten sier Jesus også at noen som er «de siste» vil bli de første. Og omvendt.
Jesus snakker til beboerne i landsbyene i den jødiske kulturen.
De mente at Guds rike primært er for det jødiske folk.
Jesus sprenger her dette bildet. Han sier at folk skal sitte til bords i Guds rike «fra øst og vest og fra nord og sør». Det jødiske folk var «de første». Hedning-folkene er «de siste».
Og det er kraftig kost når Jesus sier at noen av de siste skal bli de første, og at noen som tok for gitt at de skulle «spise med Abraham» skal stå utenfor for å se på.
Jesu poeng er at alle må «kjempe for å komme inn».
Du får altså ikke kontakt med Gud etter hvilket folkeslag eller gruppe i samfunnet du tilhører.
Forholdet til Gud er ditt eget ansvar og ditt eget valg.
Veien er Jesus.
Han døde og sto opp for deg!
Han sier: «Kom til meg alle som strever og bærer tunge byrder, og jeg skal gi dere hvile!»
Johannes åpenbaring beskriver antallet i himmelen slik: «Deretter så jeg en skare så stor at ingen kunne telle den, av alle nasjoner og stammer, folk og tungemål. De sto foran tronen og Lammet, kledd i hvite kapper, med palmegreiner i hendene. Og de ropte med høy røst: Seieren kommer fra vår Gud!»
Gud velsigne oss alle til å ta imot Guds tilgivelse!
Denne tekstbetraktningen er skrevet av Jan Rudy Kristensen
Gå meg ei forbi, å Jesus
Gå meg ei forbi, o Jesus,
hør min bønn til deg!
Og når andre du velsigner,
glem ei heller meg!
Omkved:
Jesus, Jesus,
hør min bønn til deg,
og når andre du velsigner,
glem da ikke meg!
La meg ved din nådetrone
finne trøst og fred.
Når i ydmyk bønn jeg kneler,
slå min vantro ned.
På din nåde kun jeg stoler,
på ditt dyre blod.
Leg mitt sønderknuste hjerte,
gjør meg ren og god!
Jesus, du min gledes kilde,
mer enn liv for meg.
Hvem har jeg lik deg i himlen,
hvem på jord lik deg?
Tekst: Fanny Crosby – Norsk tekst: Elevine Heede
Tone: William Howard Doane
Nr. 186 I Frelsesarmeens sangbok
Kommentarer
Legg inn en kommentar