Jesus rydder tempelplassen




Tekstbetraktning for første søndag i advent, 28. november 2021

Da (Jesus) dro inn i Jerusalem, ble det uro i hele byen, og de spurte: «Hvem er dette?» Og mengden svarte: «Det er profeten Jesus fra Nasaret i Galilea.» Så gikk Jesus inn på tempelplassen og jaget ut alle dem som solgte og kjøpte der. Han veltet pengevekslernes bord og duehandlernes benker og sa til dem: «Det står skrevet: Mitt hus skal kalles et bønnens hus. Men dere gjør det til en røverhule.»
På tempelplassen kom noen blinde og lamme til ham, og han helbredet dem. Men da overprestene og de skriftlærde så undrene han gjorde og hørte barna som ropte i helligdommen: «Hosianna, Davids sønn!» ble de forarget og spurte ham: «Hører du hva de sier?» «Ja», svarte Jesus. «Har dere aldri lest:
Fra småbarns og spedbarns munn
har du latt lovsang lyde!»
Så forlot han dem og gikk ut av byen, til Betania. Der ble han natten over.
Matt 21, 10 - 17

I de fleste evangeliene er fortellingen i dagens tekst plassert etter Jesu inntog i Jerusalem. Johannes plasserer det etter bryllupet i Kana, der Jesus gjorde sitt første under. Det er jo også mulig at Jesus gjorde dette to ganger.

Jesu inntog i Jerusalem virker å ha vært en svær sak. Det står om «mengden» som gikk foran og «de som fulgte etter».
Sannsynligvis var hendelsen noe som ble snakket om.
I vår tekst står det at det ble uro i hele byen! Og folk spurte om hvem dette var. Svaret var at han var profeten Jesus fra Nasaret.

Når Jesus kommer til tempelplassen kan det se ut som om han nærmest går berserk.
Det er vanskelig å se for seg Jesus på en slik måte.
Men han velter bordene til de som veksler penger og de som selger duer til ofringene. Hos Markus står det at han ikke ga noen lov til å bære noe med seg over tempelplassen. Det er rart at dette var mulig, med vakter ved tempelet.

Årsaken til at Jesus reagerte på denne måten er at han mener at tempelet var kommersialisert.
Folk gjorde profitt på ofringene.
Han sammenlikner det med en røverhule! Jesus viser til profeten Jesaja og understreker at tempelet skulle være et bønnens hus!

Evangeliet kan derfor aldri kommersialiseres.
Ingen skal betale noe for å bli Guds barn eller for å oppleve Guds under. «For intet har dere fått det og for intet skal dere gi det!» (Matt 10, 8).

Jesus demonstrerer dette etter opptrinnet på tempelplassen der han velter bord.
Han helbreder blinde og lamme.
Han viser sin makt, han viser hvem han er! Og han bryr seg om de som lider og har behov for Guds hjelp.
Men han gjør opprør mot religiøse systemer og autoriteter.

Barna ropte «Hosianna, Davids sønn!»
Det står at de skriftlærde ble forarget over dette. Hos Markus står det at de ville ta livet av ham.

Jesus skulle snart sone våre synder på korset.
Han skulle inn i det himmelske tempel og bære offeret fram for sin far.
Og han beseiret døden, sto opp og lever i dag.
Jesus ber oss forkynne det glade budskap.
Ikke religiøse øvelser og regler, ikke kommers, men fri frelse for oss alle!
Jesus møter oss som han møtte de blinde og lamme på tempelplassen.
Han er vår vei til Gud!

Denne tekstbetraktningen er skrevet Jan Rudy Kristensen


Rydd veien for Jesus
Rydd veien for den Herre Krist med evangeliets ord.
Rydd veien for den Herre Krist og for hans nåde stor.
Omkved:
Rydd veien for Jesus, han bringer gaver med.
Rydd veien for Jesus, han gir oss frelse, fred.

Rydd veien for den Herre Krist som kongekronen bar,
den flettet ble av tornekvist, for oss han såret var.

Rydd veien for den Herre Krist, så han kan skride frem.
Rydd veien for den Herre Krist, til hjerter og til hjem.

Rydd veien for den Herre Krist, hans røst i ørk`nen vær!
Rydd veien for den Herre Krist, så han får råde her.

Tekst: Carl Breien – Melodi: P.P. Bliss
Nr. 493 i Frelsesarmeens sangbok

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

«Jeg tror jeg skjønner korset»

«Betesda er åpen»

Evangeliets kontraster