Peters bekjennelse - Peters utnevnelse
Søndagspreken for sjette søndag i treenighetstiden – «Aposteldagen» - 4. juli 2021
Mange bibeltekster er kjent gjennom de overskrifter man har gitt dem.
Dagens tekst blir gjerne kalt «Peters bekjennelse». Den kunne også vært kalt «Peters utnevnelse» - hans utnevnelse til apostel.
Kjernen i prekenteksten denne apostelsøndagen er Jesu spørsmål og Peters svar på et samme spørsmået: «Hvem sier folk at Menneskesønnen er?»
For oss hadde det kanskje vært mer naturlig å bytte ut ordet «Menneskesønnen» med navnet Jesus.
Hvem sier folk at Jesus er?
Det gis det ulike svar på. Det var ulike meninger om Jesus også mens han levde her nede. Disse hadde det til felles at heller ikke samtiden betraktet Jesus som noen hvemsomhelst.
«Noen sier døperen Johannes, andre Elia, andre igjen Jeremia eller en annen av profetene.»
Jaha, kan Jesus ha tenkt da han hørte dette, og så spurte han videre: - Men dere? Hvem sier dere at jeg er?
Da er det Simon Peter tar ordet: - Du er Messias, den levende Guds Sønn.
Man kan ikke lese denne beretningen uten å gripes av den begeistringen for Peters svar som Jesus legger for dagen. Det er åpenbart at han fryder seg over dette svaret.
Disippelen sa noe om Mesteren og Mesteren sa noe om disippelen: «Du er Peter; på denne klippe vil jeg bygge min kirke, og dødsrikets porter skal ikke få makt over den».
Peters ord om Jesus og hvem han er henger sammen med Jesu ord om Peter og hvem han skal bli.
Peters bekjennelse og Peters utnevnelse kan ikke holdes fra hverandre.
Det var ved denne anledningen at Jesus ga Simon navnet «Peter» - et navn som betyr «klippe».
Peter fikk en lederrolle i urmenigheten og i kirkens historie.
På aposteldagen er det naturlig å tenke at Simon var den første blant Jesu disipler som ble utnevnt til apostel.
Vi blir glad i Peter med alle hans sterke og svake sider.
Teksten sier også noe om hvordan Jesus ser på de som følger ham og tror på ham. Jesus ser ikke bare hvem du ER, men hvem du kan BLI.
Hvem sier vi at Jesus er?
En «stor mann»?
Eller verdens frelser? Min frelser?
Når vi har svart på det spørsmålet, vil han kunne si oss hvem og hva han vil at vi skal være.
Prekenteksten:
«Da Jesus kom til distriktet rundt Cæsarea Filippi, spurte han disiplene sine: «Hvem sier folk at Menneskesønnen er?» De svarte: «Noen sier døperen Johannes, andre Elia, og andre igjen Jeremia eller en annen av profetene.» «Og dere,» spurte han, «hvem sier dere at jeg er?» Da svarte Simon Peter: «Du er Messias, den levende Guds Sønn.» Jesus tok til orde og sa: «Salig er du, Simon, sønn av Jona. For dette har ikke kjøtt og blod åpenbart deg, men min Far i himmelen. Og jeg sier deg: Du er Peter, og på denne klippen vil jeg bygge min kirke, og dødsrikets porter skal ikke få makt over den. Jeg vil gi deg himmelrikets nøkler; det du binder på jorden, skal være bundet i himmelen, og det du løser på jorden, skal være løst i himmelen.» Så påla han disiplene ikke å si til noen at han var Messias» (Matt 16, 13 - 20).
Denne tekstbetraktningen er skrevet av Nils-Petter Enstad
Å, Jesus åpne du mitt øye
Å, Jesus, åpne du mitt øye
så jeg kan se hvor rik jeg er! Jeg har en Fader i det høye
som faderomhu for meg bær,
som faderomhu for meg bær.
Jeg har en bror som ved Guds side
vet om min sak og ber for meg.
Jeg har en nådestrøm så vide
som himlens hvelving strekker seg,
som himlens hvelving strekker seg.
Jeg har en talsmann tro i nøden,
en trøster og en hjelper god.
Jeg har et evig liv i døden
en evig fred i Jesu blod,
en evig fred i Jesu blod.
Å, Jesus Krist, forøk meg troen,
så jeg kan se min herlighet,
og aldri, aldri glemme kronen
du har beredt fra evighet,
du har beredt fra evighet!
Tekst: Lina Sandell - Nr. 626 i Frelsesarmeens sangbok
Mange bibeltekster er kjent gjennom de overskrifter man har gitt dem.
Dagens tekst blir gjerne kalt «Peters bekjennelse». Den kunne også vært kalt «Peters utnevnelse» - hans utnevnelse til apostel.
Kjernen i prekenteksten denne apostelsøndagen er Jesu spørsmål og Peters svar på et samme spørsmået: «Hvem sier folk at Menneskesønnen er?»
For oss hadde det kanskje vært mer naturlig å bytte ut ordet «Menneskesønnen» med navnet Jesus.
Hvem sier folk at Jesus er?
Det gis det ulike svar på. Det var ulike meninger om Jesus også mens han levde her nede. Disse hadde det til felles at heller ikke samtiden betraktet Jesus som noen hvemsomhelst.
«Noen sier døperen Johannes, andre Elia, andre igjen Jeremia eller en annen av profetene.»
Jaha, kan Jesus ha tenkt da han hørte dette, og så spurte han videre: - Men dere? Hvem sier dere at jeg er?
Da er det Simon Peter tar ordet: - Du er Messias, den levende Guds Sønn.
Man kan ikke lese denne beretningen uten å gripes av den begeistringen for Peters svar som Jesus legger for dagen. Det er åpenbart at han fryder seg over dette svaret.
Disippelen sa noe om Mesteren og Mesteren sa noe om disippelen: «Du er Peter; på denne klippe vil jeg bygge min kirke, og dødsrikets porter skal ikke få makt over den».
Peters ord om Jesus og hvem han er henger sammen med Jesu ord om Peter og hvem han skal bli.
Peters bekjennelse og Peters utnevnelse kan ikke holdes fra hverandre.
Det var ved denne anledningen at Jesus ga Simon navnet «Peter» - et navn som betyr «klippe».
Peter fikk en lederrolle i urmenigheten og i kirkens historie.
På aposteldagen er det naturlig å tenke at Simon var den første blant Jesu disipler som ble utnevnt til apostel.
Vi blir glad i Peter med alle hans sterke og svake sider.
Teksten sier også noe om hvordan Jesus ser på de som følger ham og tror på ham. Jesus ser ikke bare hvem du ER, men hvem du kan BLI.
Hvem sier vi at Jesus er?
En «stor mann»?
Eller verdens frelser? Min frelser?
Når vi har svart på det spørsmålet, vil han kunne si oss hvem og hva han vil at vi skal være.
Prekenteksten:
«Da Jesus kom til distriktet rundt Cæsarea Filippi, spurte han disiplene sine: «Hvem sier folk at Menneskesønnen er?» De svarte: «Noen sier døperen Johannes, andre Elia, og andre igjen Jeremia eller en annen av profetene.» «Og dere,» spurte han, «hvem sier dere at jeg er?» Da svarte Simon Peter: «Du er Messias, den levende Guds Sønn.» Jesus tok til orde og sa: «Salig er du, Simon, sønn av Jona. For dette har ikke kjøtt og blod åpenbart deg, men min Far i himmelen. Og jeg sier deg: Du er Peter, og på denne klippen vil jeg bygge min kirke, og dødsrikets porter skal ikke få makt over den. Jeg vil gi deg himmelrikets nøkler; det du binder på jorden, skal være bundet i himmelen, og det du løser på jorden, skal være løst i himmelen.» Så påla han disiplene ikke å si til noen at han var Messias» (Matt 16, 13 - 20).
Denne tekstbetraktningen er skrevet av Nils-Petter Enstad
Å, Jesus åpne du mitt øye
Å, Jesus, åpne du mitt øye
så jeg kan se hvor rik jeg er! Jeg har en Fader i det høye
som faderomhu for meg bær,
som faderomhu for meg bær.
Jeg har en bror som ved Guds side
vet om min sak og ber for meg.
Jeg har en nådestrøm så vide
som himlens hvelving strekker seg,
som himlens hvelving strekker seg.
Jeg har en talsmann tro i nøden,
en trøster og en hjelper god.
Jeg har et evig liv i døden
en evig fred i Jesu blod,
en evig fred i Jesu blod.
Å, Jesus Krist, forøk meg troen,
så jeg kan se min herlighet,
og aldri, aldri glemme kronen
du har beredt fra evighet,
du har beredt fra evighet!
Tekst: Lina Sandell - Nr. 626 i Frelsesarmeens sangbok
Kommentarer
Legg inn en kommentar