Herre over sabbaten
«En gang Jesus gikk langsmed kornåkrene på sabbaten, begynte disiplene å plukke aks der de gikk. Da sa fariseerne til ham: «Se der! Hvorfor gjør de det som ikke er tillatt på sabbaten?» Han svarte: «Har dere aldri lest hva David gjorde den gang han var i nød og både han og mennene hans sultet? Han gikk inn i Guds hus, den gang Abjatar var øversteprest, og spiste skuebrødene, som ingen andre enn prestene har lov til å spise. Han ga også til dem som var med ham.» Og Jesus sa til dem: «Sabbaten ble til for mennesket, ikke mennesket for sabbaten. Derfor er Menneskesønnen herre også over sabbaten» (Mark 2, 23-28).
Det å holde hviledagen hellig var en viktig ting i jødedommen.
Det er det fortsatt.
Jeg hadde et studieopphold i Israel for en del år siden, og opplevde da at sabbatsbudet fikk noen praktiske konsekvenser også på hotellet der vi bodde: Vi fikk ikke varm kaffe på sabbaten.
I vårt eget land har helligdagen/hviledagen vært under press i mange år, både av næringslivet og politisk.
Enten vi kaller det hviledag eller helligdag har behovet for en «annerledesdag» betydning for folks velferd og for folkehelsa.
Det var ikke på slump at Gud arbeidet i seks dager og hvilte på den sjuende da han skapte alle ting.
Forskning forteller at den rytmen med 6:1 er godt for kroppen og godt for sinnet.
Noe av det Jesus ble kritisert av fariseerne for, var han at ikke respekterte sabbaten.
Han helbredet mennesker på sabbaten; ikke bare én, men flere ganger.
Eldre mennesker husker sikkert en tid da søndagen kunne virke som et eneste langt gjesp.
Ikke skulle man leke, ikke skulle man jobbe. Ikke håndarbeid, til nød kunne man lese.
Jesus var opptatt av at Gud ga menneskene hviledagen, ikke for hviledagens skyld, men for menneskets.
Å verne om hviledagen er å verne om mennesket; det er til den enkeltes eget beste.
Men nettopp av den grunn gis det situasjoner der respekt for hviledagen betyr at man må handle.
Jesus utfordret på dette: «Om en av dere har en sønn eller en okse som faller i brønnen, vil han ikke da straks trekke dem opp, selv om det er sabbat?» (Luk 14, 5).
Jesus hadde respekt for sabbaten.
Men han hadde enda større respekt for de syke, nødlidende, plagede som han møtte, eller som møtte ham.
Mange av dem hadde vært syke i mange år.
Skulle han be dem komme tilbake når sabbaten var over?
Nei, Jesus er herre over sabbaten!
Tekstbetraktning for 11. søndag i treenighetstiden, publisert i andaktsboka «Hver morgen ny» (2020).
Kommentarer
Legg inn en kommentar