De søkte samme tempel
Tekstbetraktning for Bots- og bønnedag, 31. oktober, 2021
Til noen som stolte på at de selv var rettferdige, og så ned på alle andre, fortalte Jesus denne lignelsen: To menn gikk opp til tempelet for å be. Den ene var fariseer og den andre toller. Fariseeren stilte seg opp for seg selv og ba slik: ‘Gud, jeg takker deg for at jeg ikke er som andre mennesker, de som svindler, gjør urett og bryter ekteskapet, eller som den tolleren der. Jeg faster to ganger i uken og gir tiende av alt jeg tjener.’ Tolleren sto langt unna og ville ikke engang løfte blikket mot himmelen, men slo seg for brystet og sa: ‘Gud, vær meg synder nådig!’ Jeg sier dere: Tolleren gikk hjem rettferdig for Gud, den andre ikke. For hver den som setter seg selv høyt, skal settes lavt, og den som setter seg selv lavt, skal settes høyt» (Luk 18, 9-14)
Fortellingen om fariseeren og tolleren er en av Jesu mest kjente liknelser.
Den står som et litterært fyrtårn i klasse med liknelsen om Den barmhjertige samaritan og om Den fortapte sønn.
Den er blant de mest kjente, bibelske fortellinger.
Den har satt spor etter seg blant ordtakene.
Vi snakker om å opptre «fariseersk» – er ikke det nærmest blitt et annet ord for «hyklersk»?
Men hva man ellers kan si om fariseeren i Jesu liknelse: Noen hykler var han ikke.
Han var ærlig – ja, så ærlig at det nærmet seg dumhet.
Han begynte sin bønn med å takke Gud for at han ikke var som andre mennesker. Og i særdeleshet ikke som «den tolleren der».
Så fortalte han Gud om alt det gode han gjorde – Gud har jo så mye å passe på; kanskje hadde han ikke fått det med seg?
Faktisk forteller han nokså mye om seg selv ved hjelp av det han sier.
Slik vi har sett denne scenen for oss både i kunsten og gjennom søndagsskolens flanellograf, har fariseeren gjerne stått langt framme i templet, og han har bedt høyt og tydelig.
Om tolleren får vi ikke vite annet enn at han var en toller.
Han var – bokstavelig talt – «en toller og synder».
Det erkjente han.
Bønnen hans var derfor den mest grunnleggende frelsesbønn noen kan be: - Gud, vær meg synder nådig!
To menn på vei inn i templet.
De søker det samme tempel.
De søker den samme Gud.
La oss holde fast ved det.
De går dit for å be.
Fariseerens bønn: - Takk, Gud, at jeg ikke er som andre mennesker! Jeg er jo så from! Jeg gjør jo så mye godt!
Tolleren ba ikke slik.
Han var ikke opptatt av andre mennesker.
Han var opptatt av Gud.
Og han var opptatt av sin egen situasjon i forhold til Gud: - Gud, vær meg synder nådig!
De søkte det samme tempel.
De søkte den samme Gud.
Men den ene søkte både templet og Gud for å vise seg fram.
Den andre søkte templet og Gud for å få nåde.
Derfor konkluderte Jesus som han gjorde: Tolleren gikk hjem rettferdig for Gud, den andre ikke.
Begge hadde bruk for Guds nåde.
Den ene visste det – den andre viste det.
Denne tekstbetraktningen er skrevet av Nils-Petter Enstad
Tenk når jeg min Frelser skuer
Tenk når jeg min Frelser skuer,
Og hans åsyn møter mitt.
Når med jubel jeg får se ham
som for all min skyld har lidt.
KOR:
Da skal jeg ham selv få skue,
bakom stjernehimlens prakt.
Der hvor åsyn møter åsyn,
se ham i hans kongedrakt.
Her kun svakt mitt øye ser ham,
enn et forheng skiller ad,
men en salig morgen rinner,
fylt av hjertets seierskvad.
Hvilken jubel i hans nærhet,
all vår nød og smerte endt.
Hver en dunkel vei forklaret,
hver en sorg til glede vendt.
Snart vi ser ham - salig time!
Ham vi aller helst vil se:
Jesus Kristus, vår gjenløser,
Frelseren fra dødens vé.
Tekst: Carrie E. Breck - Melodi: G. Collfax Tullar
Nr. 550 i Frelsesarmeens sangbok
Kommentarer
Legg inn en kommentar