Rikdom og fattigdom

Tekstbetraktning for åttende søndag i treenighetstiden, 18. juli 2021

«Dere kjenner vår Herre Jesu Kristi nåde: Enda han var rik, ble han fattig for deres skyld, så dere skulle bli rike ved hans fattigdom. Jeg sier min mening om dette, og det kan være nyttig for dere. Dere begynte så godt i fjor og viste i handling at dere virkelig ville dette. Nå gjelder det å fullføre. Som dere villig gikk i gang, må dere nå villig fullføre, alt etter evne. For når den gode viljen er til stede, skal den verdsettes etter det en har, ikke etter det en ikke har. Det er jo ikke meningen at andre skal få hjelp og dere ha det trangt, men det skal være likhet. Denne gangen har dere overflod og kan hjelpe dem som lider nød. En annen gang har de overflod og kan hjelpe dere når dere lider nød. Da blir det likhet, slik det står skrevet: Den som fikk mye, hadde ingen overflod, og den som fikk lite, led ingen mangel» (2 Kor 8, 9 - 15).


De siste linjene i denne teksten er trolig et sitat fra en ur-kristen hymne; en salme som man sang i urmenigheten. Den fikk meg til å tenke på en mye nyere sang som jeg husker fra min ungdom:
«Han var rik, men han fattig ble for meg.
Jeg var fattig, men han meg gjorde rik.
For min Frelsermann selv
har betalt all min gjeld.
Jeg var fattig men han meg gjorde rik».


Kontrasten rikdom versus fattigdom – eller omvendt – er ikke et ukjent begrep i Bibelen.
Både i Det gamle og Det nye testamente leser vi om mennesker som var rike og om fattige.
Profeten Natan brukte dette motivet da han refset kong David for hans opptreden mot Uria og Batseba og Jesus brukte det både i lignelsen om den rike mann og Lasarus og i lignelsen om den rike mannen som planla for alt, bortsett fra det mest nødvendige: Sin sjels frelse.
Vi har også en fortelling fra Jesu eget liv om dette: Det er fortellingen om «enkens skjerv» - en fortelling mange tror også er en lignelse. Det er den ikke - man kan sjekke selv i Mark 12, 42-44, som er en av lesetekstene denne søndagen (se også illustrasjonen).
Bakgrunnen for dagens tekst er at Paulus takker menigheten i Korint for de økonomiske bidragene menigheten hadde gitt menigheten i Jerusalem.
De kom godt i gang, og nå er det om å gjøre å fullføre det gode arbeidet. Apostelen peker på at det ligger en dynamikk i dette å kunne hjelpe hverandre.
Som en sa idet han ga en gave til Frelsesarmeen en gang: – Hjelper du dem, så hjelper de deg!
Men Paulus tenker ikke et slikt ytelse/gjenytelse-perspektiv.
Han peker i stedet på Jesu eksempel, som forlot all sin rikdom i det himmelske for at vi skulle få del i den samme rikdommen.
Derfor gir Paulus en formaning: Jesus ga et eksempel til etterfølgelse for de som ønsker å være – ja, nettopp: Jesu etterfølgere.

Denne tekstbetraktningen er skrevet av Nils-Petter Enstad

Dine løfter er mange
Dine løfter er mange, din trofasthet stor,
Vi vil takke, vi vil lovprise deg.
Du vår Skaper som elsker oss alle på jord
og vet nøye om vår vandring og vei.

Omkved:
Herre, led du oss frem,
la oss bli til hjelp for dem
som du viser oss trenger en hånd!
Gi oss lys til å se,
gi oss vilje til å be
Herre Gud, fyll vårt liv med din Ånd!


Sannhets Ånd, vis oss klart hva som hindrer ditt verk
vis oss synden så vi ser den er vår!
Hjelp oss tro at Gud tilgir, at nåden gjør sterk
at den rettferd som vi får, den består!

Hellig Ånd, vis oss Jesus, hans godhet og makt,
at han lever nå og er her i dag!
At hans død og oppstandelse, slik han har sagt,
vil gi kraft og mot til den som er svak.

Dine gaver er mange, din nåde er rik,
Herre, velg for oss de gaver du vil!
Hjelp oss bruke dem rett og forvalte dem slik
at det merkes vi er tent av din ild.

Lær oss elske hverandre og se hva det er
du har ment med at vi bor der vi bor!
Hjelp ossvitne om Jesus for fjern og for nær,
la ditt ord nå ut til hele vårt jord!

Tekst og melodi: Sigurd Lunde - Nr. 76 i Frelsesarmeens sangbok

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

«Jeg tror jeg skjønner korset»

«Betesda er åpen»

Evangeliets kontraster