Er det få som blir frelst?

Tekstbetraktning for bots- og bønnedag, 25. oktober 2020

På reisen til Jerusalem dro Jesus fra by til by og fra landsby til landsby og underviste. Da var det en som spurte: «Herre, er det få som blir frelst?» Han sa til dem: «Kjemp for å komme inn gjennom den trange døren! For jeg sier dere: Mange skal forsøke å komme inn, men ikke klare det. Når husherren først har reist seg og lukket døren og dere blir stående utenfor og banker på og sier: ‘Herre, lukk opp for oss’, da skal han svare: ‘Jeg vet ikke hvor dere er fra.’ Da vil dere si: ‘Vi har jo spist og drukket sammen med deg, og du har undervist på gatene våre.’ Men han skal svare: ‘Jeg vet ikke hvor dere er fra. Bort fra meg, alle dere som gjør urett!’ Der skal dere gråte og skjære tenner når dere ser Abraham og Isak og Jakob og alle profetene i Guds rike mens dere selv blir kastet utenfor. Fra øst og vest og fra nord og sør skal mennesker komme og sitte til bords i Guds rike. Da skal noen som er de siste, bli de første, og noen som er de første, bli de siste» (Lukas 13, 22 – 30).


Bibelavsnittet for denne søndagen er hentet fra evangeliet etter Lukas. Spørsmålet som stilles, «Er det få som blir frelst?», er nokså likt et poeng vi også finner hos Matteus.
Hos Lukas kommer denne fortellingen like etter at Jesus har fortalt lignelsene om sennepsfrøet og surdeigen som eksempler på Guds rikes vekst. Om surdeigen sier han at den gjennomsyrer hele deigen.
Matteus plasserer denne fortellingen etter at Jesus har undervist om bønn og bønnesvar og om Den gylne regel. Poenget begge steder er at det er en trang vei inn i Guds rike.

Porten eller døra er trang.
Men Jesus svarer aldri på spørsmålet om det er få som blir frelst.
Han sier at mange skal prøve å komme inni Guds rike, men ikke klare det.
Han forteller at det ikke er slik at alle med kjennskap til Jesus blir med i det store gjestebudet. Han oppfordrer oss derfor til å kjempe for å komme inn gjennom den trange døra.

Samtidig sier han at det skal komme folk og sitte til bords i Guds rike fra øst og vest, fra nord og sør.
Det får meg til å huske Peters spørsmål i fortellingen om kamelen og nåløyet: «Hvem kan da bli frelst?»
Og Jesu svar: «For mennesker er det umulig, men alt er mulig for Gud!»

Porten er trang fordi det er én vei til frelse.
Jesus sier i Johannes-evangeliet at han er veien, sannheten og livet og at ingen kommer til Far uten ved ham. I Johannes 10, 9 sier Jesus at det er han som er porten/døra, og at den som går inn gjennom ham skal bli frelst.
Det er altså ikke slik at selv om porten og veien er smal, så er det begrenset adgang.
Snarere tvert imot.
Gud vil at alle skal bli frelst!
Paulus sier at Gud ville fullføre sin frelsesplan i tidens fylde: å sammenfatte alt i Kristus, alt i himmel og på jord.
Johannes forteller at alle dem som tok imot Jesus ga han rett til å bli Guds barn, de som tror på hans navn.
Paulus skriver til Efeserne: «For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave!»
La oss velge den smale vei: Jesus! Guds gave!


Denne tekstbetraktningen er skrevet av Jan Rudy Kristensen


Ingen vinner fram til den evige ro

Ingen vinner frem til den evige ro
som seg ei veldig fremtrenger.
Sjelen, den må utstå en kamp for den tro
hvorav vår salighet henger.
Porten kalles trang og veien heter smal.
Dog kan Herrens nåde åpne himlens sal.
Kjemp da alvorlig, treng fremad med makt,
om du vil himmerik vinne!

Meget vil deg hindre, min sjel, stå imot.
Satan ei nåden deg unner.
treng deg gjennom alt som vil stanse din fot,
verg deg i fristelsens stunder!
Intet vil deg gagne hele verdens prakt
dersom den får sjelen fanget i sin makt.
Hør hva han sier som døde for deg:
Strid i Guds kraft for din krone!

Jesus i ditt hjerte er alle ting verd,
selv er han himmeriks rike.
Derfor gjør med Jesus din daglige ferd,
aldri vil han fra deg vike!
Treng deg til hans hjerte inn med all din makt,
han i nåde rekker deg din bryllupsdrakt!
Hør hva han sier: Bruk tålmod, å sjel,
så skal du himmerik vinne.

Tekst: Lars Linderot
Nr. 282 i Frelsesarmeens sangbok

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

«Jeg tror jeg skjønner korset»

«Betesda er åpen»

Evangeliets kontraster